Co zrobić, gdy pracownik chce odejść z firmy?
- 2024-11-23
- W kategorii Porady dla firm, Zasoby ludzkie
Każde szef w swojej karierze musi zmierzyć się z sytuacją, gdy jego dobry i zaufany pracownik postanawia odejść z pracy. Najtrudniej jest, gdy dotyczy to kluczowych pracowników, którzy stanowią dużą wartość dla firmy.
Dobry pracownik chce złożyć wypowiedzenie – co robić?
Najczęściej decyzja pracownika jest spowodowana po prostu zmianą pracy, przejściem do konkurencyjnej firmy, zmianą branży lub chęcią rozwoju zawodowego.
Warto podjąć próbę zatrzymania takiego pracownika. Szczególnie, jeśli ma wiedzę, umiejętności i dobrze wykonuje swoje zadania. Szkolenie nowej osoby może bowiem zająć dużo czasu a i jej kompetencje mogą okazać się niewystarczające.
W pierwszej kolejności szef powinien uświadomić pracownikowi, że jest dobry i ważny dla organizacji. Szczera rozmowa na temat powodu rezygnacji z pracy rozświetli sytuację i może razem z pracownikiem szef znajdzie wspólny punkt zaczepienia, by go zatrzymać.
Przed rozmową z pracownikiem należy się przygotować. Spisanie na kartce tego, co pracodawca zamierza powiedzieć podwładnemu spowoduje, że bardziej komfortowo i pewnie poczuje się w sytuacji, w której to on jest osobą proszącą. Rozmowa powinna być spokojna, ale nie pozbawiona emocji, by pracownik poczuł, że szefowi zależy na jego obecności w firmie.
Nie zawsze próba zatrzymania pracownika musi się wiązać z kosztami. Pracodawca może bowiem zaproponować lepsze warunki pracy, takie jak np. skrócony czas pracy, dodatkowe dni wolne, możliwość pracy zdalnej, możliwość korzystania z kursów opłaconych przez firmę, podjęcia studiów służbowe auto, telefon czy komputer.
Jeśli szczera rozmowa i inne formy pozafinansowe to za mało, trzeba złożyć pracownikowi odpowiednią ofertę. Jej celem jest zatrzymanie pracownika, a co za tym idzie pracodawca musi mu zaoferować mu coś więcej, niż otrzymywał dotychczas. Najczęściej sprowadza się to do podwyżki i możliwości otrzymania dodatkowych benefitów. Może się to wiązać także z awansem.
Podejmując negocjacje trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze warto walczyć do końca. Pomimo wszystko nie ma ludzi niezastąpionych. Jeżeli pracownik podjął ostateczną decyzję, należy to uszanować.
Related
Szukaj na stronie
Kategorie
Ostatnie wpisy
- Nie będzie już Podstaw przedsiębiorczości w szkołach. Co w zamian?
- Piekarnie i cukiernie będą miały tańszy gaz
- Błędy popełniane przez początkujących szefów
- Zmiany w Kodeksie pracy zatwierdzone – będzie więcej dni wolnych
- Bezrobocie maleje, ale rośnie strach o pracę