Urząd pracy
- 2024-08-18
- W kategorii Słownik biznesowy
Urząd pracy jest instytucją, która zajmuje się badaniem oraz analizowaniem rynku pracy, pośrednictwem zawodowym dla osób szukających pracy i udzielaniem informacji osobom bezrobotnym.
Dzięki tym urzędom możliwa jest pomoc bezrobotnym i poszukującym pracy w wyborze bądź zmianie zawodu, szkolenia zawodowego czy kierunku kształcenia, uwzględniając wszystkie możliwości psychofizyczne oraz sytuację życiową danego klienta, a także potrzeby rynku pracy. Bezrobotni lub poszukujący pracy kojarzeni są z odpowiednimi dla nich ofertami pracy wysłanymi przez pracodawców.
Pośrednictwo pracy, czyli podstawowe zadanie wykonywane przez tego rodzaju instytucje polega na pozyskiwaniu ofert pracy, udzielaniu pomocy bezrobotnym oraz poszukującym pracy w uzyskaniu upragnionego zatrudnienia i pracodawcom w znalezieniu pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi, informowaniu o aktualnej sytuacji oraz przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy zainteresowanych bezrobotnych czy pracodawców, udzielaniu informacji o kandydatach do pracy w związku ze zgłoszoną ofertą pracy przez danego pracodawcę, inicjowaniu, a także organizowaniu kontaktów bezrobotnych bądź poszukujących pracy z wybranymi pracodawcami, współdziałaniu powiatowych urzędów pracy w celu wymiany danych o możliwościach uzyskania zatrudnienia bądź szkolenia na terenie ich działania, powiadamianiu bezrobotnych o przysługujących im prawach oraz obowiązkach, upowszechnianiu ofert pracy (przez przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert). Wszystkie powyższe nieodpłatne działania prowadzone są przede wszystkim przez powiatowe urzędy pracy.
Podstawami prawnymi funkcjonowania Urzędów Pracy są:
- Ustawa z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- Ustawa z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych.
- Ustawa z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym.
- Ustawa z dnia 13.10.1998 r. wraz z zawartymi w niej przepisami wprowadzającymi ustawy reformujące administrację publiczną.
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej wydane w dniu 30.12.1998 r. w sprawie dostosowania organizacji oraz obszaru działania wojewódzkich, rejonowych urzędów pracy do organizacji administracji publicznej.
- Odpowiednio wewnętrzne regulaminy organizacyjne i statuty.
Polskie urzędy pracy dzielą się na:
- powiatowe urzędy pracy
- wojewódzkie urzędy pracy
Dwa wyżej wymienione rodzaje instytucji nie są ze sobą powiązane pod względem podległości, a także realizują odmienny zakres zadań.
Każdy urząd pracy ma za zadanie prowadzić bank ofert pracy, nawiązywać i utrzymywać kontakt z pracodawcami, umożliwiać pośrednie i bezpośrednie kontakty pracodawców z bezrobotnymi lub osobami poszukującymi pracy o odpowiednich kwalifikacjach, analizować i rozpoznawać lokalny rynek pracy, badać oczekiwania pracodawców w zakresie korzystania z usług urzędów pracy, a także kierować do pracy kandydatów, którzy spełniają kryteria określone w oferowanych przez dany urząd miejscach pracy.
Działania urzędów pracy charakteryzują się:
- dobrowolnością (wolne od przymusu korzystanie z pośrednictwa pracy)
- dostępnością usług urzędu dla wszystkich osób poszukujących pracy i dla pracodawców
- jawnością (każde wolne miejsce pracy jest podawane do wiadomości zainteresowanych w internecie lub na miejscu)
- równością (obowiązek pomocy w znalezieniu zatrudnienia wszystkim poszukującym pracy)
- bezpłatnością
- poufnością danych
Related
Szukaj na stronie
Kategorie
Ostatnie wpisy
- Nie będzie już Podstaw przedsiębiorczości w szkołach. Co w zamian?
- Piekarnie i cukiernie będą miały tańszy gaz
- Błędy popełniane przez początkujących szefów
- Zmiany w Kodeksie pracy zatwierdzone – będzie więcej dni wolnych
- Bezrobocie maleje, ale rośnie strach o pracę