Social media jako narzędzia rekrutacji pracowników

polskie firmy internetowe

Media społecznościowe pełnią wiele funkcji. Biorąc pod uwagę właśnie funkcjonalność, można dokonać następującej ich klasyfikacji. Social media służą (networkeddigital.com):

  • współdzieleniu zasobów (zasoby, którymi użytkownicy się dzielą w sieci w postaci np. filmów, obrazów, prezentacji itp. i które są udostępniane z poziomu serwerów sieciowych np. YouTube, Slideshare),
  • publikowaniu opinii i poglądów (możliwość nieskrępowanego wyrażania opinii i poglądów w danym temacie np. serwisy dziennikarstwa obywatelskiego),
  • współtworzeniu lub kooperacji (współdziałanie użytkowników np. Google Docs, MMO – społeczność tworzy się ad hoc i jest względnie stała. Takie rozwiązanie wykorzystuje mechanizm kolektywnej inteligencji poprzez ograniczanie się tylko do twórców),
  • budowaniu i podtrzymywaniu relacji (np. social networking, którego zadaniem jest tworzenie relacji międzyludzkich, a nie budowanie treści. Wpisuje się w postulat web 2.0 – internet jako platforma łącząca ludzi),
  • komunikacji i dyskusji (np. fora, komunikatory internetowe, czaty podczas transmisji na żywo, których celem jest debata mogąca się toczyć nawet w oderwaniu od treści będących przedmiotem dyskusji),
  • bieżącemu informowaniu i odnoszeniu się do aktualności (np. relacjonowanie i odnoszenie się do bieżących wydarzeń w postaci np. mikroblogów, serwisów alertowych (obywatelskiego powiadomienia).

Social media w HR

Biorąc pod uwagę powyższy obszar oddziaływania mediów społecznościowych, oprócz standardowych metod i technik rekrutacji pracowników, social media można również wykorzystać jako cenne źródło wsparcia HR. Social recruiting to poszukiwanie najlepszych kandydatów do firmy, właśnie za pomocą mediów społecznościowych. Takie rozwiązanie zyskuje coraz większe zainteresowanie, ponieważ cechuje się dużą skutecznością. W szczególności, że media społecznościowe nie kończą się na Facebook’u (poradnikprzedsiebiorcy.pl).

Social media pozwalają na zwiększenie zasięgu oferty, dotarcie do idealnych kandydatów, zdobycie pełniejszej wiedzy nt. kandydata. Poza tym mogą stanowić również potwierdzenie umiejętności kandydata (np. na stanowiska specjalistów HR, dziennikarzy, gdzie umiejętności i wiedza z zakresu mediów społecznościowych są niezbędne). Rekrutacja poprzez social media to budowanie marki rekrutera, jak i Pracodawcy. Poprzez szybsze i efektywniejsze dotarcie do najlepszych kandydatów pozwala na uzyskanie przewagi nad konkurencją, która proces rekrutacji opiera na standardowych technikach poszukiwania pracowników („Nowoczesne narzędzia w HR: rekrutacja w social media”, GoldenLine).

Wśród osób poszukujących pracy, serwis GoldenLine cechuje się bardzo dużym przystosowaniem do poszukiwań zawodowych i kontaktów z tym związanych. Spośród wszystkich kandydatów, którzy znaleźli zatrudnienie za pomocą mediów społecznościowych, 63% korzystało z GoldenLine. Jak wynika z analiz 45% pracodawców korzysta z serwisu GoldenLine, który poprzez dostęp do różnorodnych narzędzi pozwala na dotarcie do kandydatów w kompleksowy sposób. Rekrutując przez serwis GoldenLine w pierwszej kolejności należy założyć profil rekrutera i Pracodawcy (tzw. wizytówkę Pracodawcy). Zbudowanie w serwisie grupy odbiorców, poszukiwanie najlepszego pracownika za pomocą wyszukiwarki Kandydatów, a także zamieszczenie ogłoszenia, które dotrze bezpośrednio do odpowiednich kandydatów pozwala na zwiększenie skuteczności działań rekrutacyjnych („Nowoczesne narzędzia w HR…”).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.