Małe firmy zagrożone złośliwym oprogramowaniem – problemy MŚP

hacker

andrianocz/bigstockphoto.com

Małe i średnie przedsiębiorstwa zagrożone są nie tylko dużą konkurencją na rynku, ale również złośliwym oprogramowaniem. 66% przedsiębiorców z tego sektora twierdzi, że to one przynoszą najwięcej strat finansowych.

Choć mogłoby się wydawać, że największą zmorą małych i średnich przedsiębiorców jest duża konkurencja na rynku, to jednak większość właścicieli firm twierdzi, że istnieją inne zagrożenia powodujące widoczne straty finansowe w prowadzonych przez nich jednostkach. Według 66% polskich biznesmenów, ogromny problem stanowi złośliwe oprogramowanie oraz różnego typu cyberataki. Tak wynika z badania firmy Integrated Solutions.

Podkreśla się przy tym, że problemem są nie tylko konsekwencje wynikające z zainstalowania złośliwego oprogramowania, ale również samo jego wykrycie. Tzw. malware jest uważane za to cyberzagrożenie, które jest najtrudniejsze do zidentyfikowania. Twierdzi tak 48% firm. Specjaliści przyznają, że takie programy są coraz lepiej przygotowane i wiele aplikacji antywirusowych po prostu nie jest w stanie znaleźć ich na komputerze i usunąć. W efekcie, mnóstwo firm przez długi czas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich systemy informatyczne są zainfekowane i nie działają poprawnie.

Poza złośliwym oprogramowaniem, polskie przedsiębiorstwa narażone są na wiele różnych cyberataków. Duże straty finansowe powodują ataki odmowy dostępu DDoD, do których doszło w 38% przedsiębiorstw. Wirusy internetowe pojawiały się w 30% badanych podmiotów gospodarczych, a 28% firm musiało zmagać się z phishingiem. Jeśli natomiast chodzi o sprzęty najbardziej podatne na cyberataki, to należą do nich urządzenia mobilne i to na ich ochronie firmy chcą skupić się w największym stopniu.

64% polskich przedsiębiorstw przyznaje, że wzmożona ochrona przed atakami cybernetycznymi niezbędna jest w przypadku smartfonów i tabletów. 42% jednostek wskazało na potrzebę ochrony aplikacji internetowych, a 40% dodało, że należy dodatkowo zabezpieczać także sieć korporacyjną. Najmniej obaw wiąże się z cyberatakami na aplikacje wewnętrzne, o których bezpieczeństwo obawiało się zaledwie 13% pytanych.

Ponadto 51% ankietowanych uznało, że cyberbezpieczeństwo jest ważne, a 34% stwierdziło, że jest ono kluczowe. A jednak, choć przedsiębiorcy wiedzą, że działania zwiększające ochronę mają przynieść im wymierne korzyści, to nikt nie pokusił się o wyliczenie, jak duże były straty poniesione w wyniku cyberataków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.