Krok 1. Rejestracja przedsiębiorcy w Urzędzie Gminy/Miasta
- 2024-05-13
- W kategorii Jak założyć firmę
Ustawa z dnia 13 maja 2011 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw znowelizowała przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178, z późniejszymi zmianami) mają na celu umożliwienie założenia firmy w tzw. „jednym okienku”.
Osoba fizyczna zamierzająca założyć własną działalność gospodarczą zobowiązana jest do wypełnienia jednego wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, którą prowadzi Minister Gospodarki i złożenia go we właściwym dla swojego zamieszkania Urzędzie Gminy / Miasta. Wniosek można również wypełnić online poprzez elektroniczny formularz CEIDG.
Wniosek powinien zawierać:
- Oznaczenie przedsiębiorcy (nazwę firmy wraz z imieniem i nazwiskiem)
- Numer ewidencyjny PESEL oraz NIP przedsiębiorcy (o ile takowe posiada);
- Oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu prowadzenia działalności;
- Określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
- Formę opodatkowania działalności;
- Daty rozpoczęcia działalności gospodarczej;
- Numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy.
Dokonanie wpisu jest bezpłatne.
Wniosek CEIDG jest jednocześnie wnioskiem o:
- przyznanie numeru REGON,
- rejestrację, nadanie NIP-u i wybór formy opodatkowania w Urzędzie Skarbowym,
- zgłoszenie płatnika składek do ZUS lub oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia w KRUS.
To znacznie przyspiesz i ułatwia proces zakładania firmy.
Linki:
Wniosek można złożyć na jeden z poniższych sposobów:
- Zalogować się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line i złożyć (podpisać) go elektronicznie;
- Zalogować się do CEIDG, przygotować wniosek on-line i podpisać go w dowolnej gminie (należy zapisać nr wniosku);
- Bez logowania się do CEIDG, przygotować wniosek on-line i podpisać go w dowolnej gminie (należy zapamiętać nr wniosku);
- Pobrać i złożyć wniosek papierowy w gminie (Gmina następnie przekształca go na wniosek elektroniczny);
- Przesłać wniosek listem poleconym do wybranej gminy. Podpis musi być notarialnie potwierdzony.
Po otrzymaniu wniosku organ Gminy zobowiązany jest do niezwłocznego wpisania firmy do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prowadzenie działalności można zacząć od dnia złożenia wniosku, a wszystkie dane w systemie pojawiają się automatycznie.
Uwaga: Osoby chcące zarejestrować spółkę cywilną, mimo złożenia ww. wniosku w urzędzie gminy, muszą dodatkowo złożyć NIP-2 oraz NIP-D, jeśli są płatnikami podatku VAT.
Krok 2. Reglamentacja działalności gospodarczej
Related
Szukaj na stronie
Kategorie
Ostatnie wpisy
- Nie będzie już Podstaw przedsiębiorczości w szkołach. Co w zamian?
- Piekarnie i cukiernie będą miały tańszy gaz
- Błędy popełniane przez początkujących szefów
- Zmiany w Kodeksie pracy zatwierdzone – będzie więcej dni wolnych
- Bezrobocie maleje, ale rośnie strach o pracę