Kiedy zróżnicowanie bankowej obsługi dla małych i średnich firm?

bankowość

Potrzeby średnich i małych firm wyraźnie różnią się od potrzeb dużych przedsiębiorstw. Z tego też powodu, coraz częściej mówi się o tym, że konieczne jest rozdzielenie obsługi bankowej na tę dla przedsiębiorstw większych i mniejszych. Jest to tym ważniejsze, że małych i średnich firm funkcjonuje w Polsce już ok. 70 tysięcy, a ich udział w przychodach polskiego sektora bankowego to ok. 14%, więc instytucje finansowe mają interes w tym, by odpowiednio zająć się tego typu klientami. Zarabiają na nich ok. 7,9 miliarda złotych rocznie!

Co banki powinny zrobić, żeby wychodzić naprzeciw oczekiwaniom małych i średnich przedsiębiorstw? Przede wszystkim, stworzyć dla nich odrębne oferty produktowe, bardziej dostosowane do potrzeb mniejszych jednostek gospodarczych. Różnić powinien się także sam model obsługi klientów biznesowych prowadzących nieduże przedsiębiorstwa. Eksperci twierdzą jednak, że opracowanie oferty idealnie celującej w potrzeby sektora takich firm jest sporym wyzwaniem dla instytucji bankowych.

Największą trudnością mają być ogromne różnice, jakie występują pomiędzy poszczególnymi podmiotami. Wynika to z faktu, że działają one w rozmaitych branżach, a do tego nie muszą wpasowywać się w żadne szczególne trendy, ponieważ wiele z nich zarządzanych jest przez pojedyncze jednostki, a to powoduje, że ich charakter jest niezwykle zindywidualizowany. W dodatku, poszczególne firmy z segmentu MŚP znacznie różnią się odnotowywanymi przychodami, co jeszcze bardziej komplikuje sprawę. Wyliczono, że różnice te mogą być nawet 150-krotne.

Dalszymi trudnościami w opracowywaniu jednakowej oferty dla małych i średnich przedsiębiorstw jest odmienny poziom ich wrażliwości cenowej, a także rozmaite preferencje odnośnie kanałów dostępu. W zależności od charakteru oraz aktualnej sytuacji, w jakiej znajduje się dana firma, jednostki mają zupełnie inne wymagania odnośnie instytucji finansowych, dlatego ujednolicenie propozycji kierowanej do całego segmentu będzie niezwykle pracochłonne. Z pewnością oferta ta będzie musiała uwzględniać wiele opcji do wyboru dla poszczególnych klientów. Firma Deloitte wyliczyła, że dla optymalnej obsługi klientów z segmentu MŚP, banki będą musiały stworzyć 4 modele obsługi: podstawowy, zdalny, korporacyjny oraz hybrydowy. Ich przygotowanie może jednak zająć nawet kilka najbliższych lat, a konkretne opcje będą najprawdopodobniej wprowadzane pojedynczo i systematycznie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.