Jeszcze kilka lat temu pracodawcy szukali głównie młodych pracowników. Zatrudnianie osób będących świeżo po studiach miało świadczyć o sile i dynamicznym rozwoju firmy. Obecnie jednak tendencja ta wydaje się ulegać zmianie – według wyników badań przeprowadzonych przez Work Service S.A. szefowie firm coraz przychylniejszym okiem patrzą na kandydatów po 50. roku życia. Świadczy o tym choćby fakt, że w porównaniu z II kwartałem 2015 roku bezrobocie w grupie wiekowej 55-60 lat spadło o niemal 25%. Continue reading “50+ – nowy trend na rynku pracy” »
Kategoria: Zasoby ludzkie
Generacje X, Y i Z na rynku pracy

Rynek pracy nieustannie się zmienia. Współcześni pracownicy mają już zupełnie inne oczekiwania niż ich rodzice czy dziadkowie. Zmiany widoczne są nawet z poziomu generacji, które socjologowie nazwali generacją X i generacją Y. Na rynek pracy właśnie wchodzi generacja Z, która zaczyna wypierać swoich poprzedników. Continue reading “Generacje X, Y i Z na rynku pracy” »
Social media jako narzędzia rekrutacji pracowników
Media społecznościowe pełnią wiele funkcji. Biorąc pod uwagę właśnie funkcjonalność, można dokonać następującej ich klasyfikacji. Social media służą (networkeddigital.com): Continue reading “Social media jako narzędzia rekrutacji pracowników” »
Metody rekrutacji i selekcji pracowników

Proces rekrutacji i selekcji są ze sobą nierozerwalnie związany. Rekrutacja zakłada przygotowanie opisu stanowiska pracy oraz informowanie o zapotrzebowaniu na pracownika o konkretnych i określonych kwalifikacjach i kompetencjach. Selekcja jest procesem, który następuje bezpośrednio po rekrutacji, kiedy rekruter spośród pozyskanych zgłoszeń dokonuje weryfikacji i wstępnego wyboru kandydatów, którzy w największym stopniu sprostali wymaganiom całego procesu. Continue reading “Metody rekrutacji i selekcji pracowników” »
Coaching jako forma rozwoju pracowników

Coaching jako proces zakłada towarzyszenie klientowi (pracownikowi) w jego rozwoju i poszukiwanie rozwiązań, które mają na celu zwiększenie efektywności w pracy, jak również odnalezienie ukrytych zasobów pracowniczych, które można wykorzystać na stanowisku pracy. Coaching jest procesem, który należy wyraźnie oddzielić od mentoringu, doradztwa czy konsultingu. Continue reading “Coaching jako forma rozwoju pracowników” »
Ocenianie pracowników
Ocena pracownicza jest jednym z elementów organizacji przedsiębiorstwa. Systematyczna analiza sytuacji i kondycji firmy pozwala na zarządzanie oparte na przemyślanych strategiach i planach, a monitorowanie postępów pracowniczych umożliwia świadome zarządzanie własnym przedsiębiorstwem. Ocenianie pracowników stanowi kluczowe narzędzie w systemie zarządzania zasobami ludzkimi i służy do realizacji celów motywacyjnych, informacyjnych, a także administracyjnych. Wszyscy pracownicy powinni zostać poinformowani o funkcjonującym systemie oceniania w danym przedsiębiorstwie. Zadaniem przełożonego jest też zaznajomienie ich z celami oceniania, zasadami jego stosowania, przedmiotem oceniania, kryteriami branymi pod uwagę podczas całego procesu, a także wykorzystywanymi metodami i technikami oceny. Continue reading “Ocenianie pracowników” »
Motywowanie pracowników

Motywacja pracowników do pracy przekłada się na sukcesy i rozwój całego przedsiębiorstwa. Wyznacza ona kierunek działania i definiuje sens podejmowanych aktywności. Zdaniem X. Gliszczyńskiej „ludzi motywuje do wysiłku nie to co zdobyli, ale to czego pragną”. Jeśli pracownicy w środowisku pracy będą dostrzegali realne szanse na realizację własnych celów i pragnień zawodowych, zwiększy się ich zaangażowanie w działania firmy, ponieważ będzie ono wynikiem motywacji wewnętrznej. Continue reading “Motywowanie pracowników” »
Kompetencje miękkie na rynku pracy

Analiza struktury ofert pracy wskazuje, że wśród elementów składowych ogłoszenia oprócz charakterystyki stanowiska, na jakie ubiega się kandydat znajduje się również opis niezbędnych i pożądanych wymagań. Niezmiennie od kilku lat oprócz doświadczenia, kwalifikacji, a także dodatkowych umiejętności, pojawia się szereg kompetencji miękkich, które wydają się być niezbędne w środowisku pracy i są pożądane przez pracodawców. Co więcej z wielu analiz kompetencyjnych wynika, że kluczowe kompetencje miękkie są uniwersalne i wręcz niezmiernie przydatne w większości zawodów bez względu na zajmowanie stanowisko. Continue reading “Kompetencje miękkie na rynku pracy” »
Polskie firmy mają problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników
Od kilku miesięcy w Polsce utrzymuje się relatywnie niskie bezrobocie, a zatrudnienie stale rośnie. Mimo to wciąż istnieją osoby niemogące znaleźć pracy i firmy niemające odpowiednich pracowników. Czym jest to powodowane i jak to zmienić? Continue reading “Polskie firmy mają problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników” »
Zatrudnianie młodych do 30-stki szansą na niższe koszty pracy?
Wiele mówi się o bezrobociu wśród młodych osób, jednak już wkrótce sytuacja Polaków przed 30. rokiem życia może ulec poprawie. Wszystko dzięki ustawie, która miałaby przenosić na rząd część kosztów ich zatrudnienia. Continue reading “Zatrudnianie młodych do 30-stki szansą na niższe koszty pracy?” »
Polscy przedsiębiorcy niechętnie zatrudniają 55+

Polski rynek pracy nie zapewnia zatrudnienia ludziom młodym kończącym szkołę lub studia, jak również tym, którzy ukończyli 55 rok życia. Według danych GUS, na koniec IV kwartału 2014 roku wolnych miejsc pracy było 54,4 tys., natomiast w tym samym okresie zlikwidowano 71,8 tys. etatów. Continue reading “Polscy przedsiębiorcy niechętnie zatrudniają 55+” »
Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych – strategie rozwoju
Podczas odbywającego się w II połowie marca Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych mogliśmy dowiedzieć się, które elementy są najważniejsze w budowaniu trwałego, odnoszącego sukcesy biznesu rodzinnego. Continue reading “Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych – strategie rozwoju” »
Co motywuje pracowników?
Sukces firmy to nie tylko kwestia umiejętności pracowników, ale też ich odpowiedniej motywacji do pracy. Ta natomiast zależy zarówno od samych podwładnych, jak również od pracodawcy. Jak szef może zmotywować swoich pracowników? Continue reading “Co motywuje pracowników?” »
Mentoring w biznesie ważny dla przedsiębiorców
Chociaż do sukcesu dochodzi się zwykle własną pracą i poświęceniem, to jednak wielcy tego świata nie mają wątpliwości, że ogromne znaczenie w drodze na szczyt mają też autorytety. To dlatego mentoring w biznesie jest tak ważny. Continue reading “Mentoring w biznesie ważny dla przedsiębiorców” »
Kobieta szefem firmy: w Polsce rzadziej niż… na Jamajce
Kobieta stojąc na czele firmy to w Polsce rzadkość. Niewielu jednak spodziewałoby się, że pań prowadzących działalność gospodarczą jest u nas mniej niż na Jamajce. Wyprzedzają nas także Białoruś i Wyspy Bahama. Continue reading “Kobieta szefem firmy: w Polsce rzadziej niż… na Jamajce” »