Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe to nowa forma finansowania, która przyszła do Polski z zachodu. Rozwija się głównie dzięki odpowiednim portalom internetowym. To właśnie na nich publikowane są projekty przedsięwzięć, które potrzebują finansowego wsparcia. Finansowanie odbywa się wspólnymi siłami, dzięki temu, że użytkownicy takich serwisów decydują się na dokonywanie wielu drobnych wpłat składających się na ostateczną sumę. Continue reading “Sposób na finansowanie firmy: crowdfunding” »
Kategoria: Jak założyć firmę
Jak założyć firmę
Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą, nie wystarczy dobry pomysł – konieczne są również odpowiednie środki finansowe oraz dobry biznesplan.
Krok 1. Rejestracja przedsiębiorcy w Urzędzie Gminy/Miasta
Ustawa z dnia 13 maja 2011 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw znowelizowała przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178, z późniejszymi zmianami) mają na celu umożliwienie założenia firmy w tzw. „jednym okienku”. Continue reading “Krok 1. Rejestracja przedsiębiorcy w Urzędzie Gminy/Miasta” »
Krok 2. Reglamentacja działalności gospodarczej
W celu rozpoczęcia działalności w niektórych dziedzinach (obowiązek ten dotyczy 80 różnych rodzajów działalności gospodarczej), wymagane jest uzyskanie różnego rodzaju zezwoleń: Continue reading “Krok 2. Reglamentacja działalności gospodarczej” »
Krok 3. Odebranie numeru REGON
Twoja firma musi być zarejestrowana w Urzędzie Statystycznym. Jako osoba fizyczna zakładająca działalność nie musisz jednak już załatwiać tych formalności w jego siedzibie. Swój wniosek o nadanie numeru REGON zawarłeś już we wniosku CEIDG-1. Continue reading “Krok 3. Odebranie numeru REGON” »
Krok 4. Założenie rachunku bankowego i wyrobienie pieczątki firmowej
Polski system prawny nie nakłada na przedsiębiorcę bezwzględnego obowiązku posiadania kont bankowego. Rachunek bankowy jest jednak wymagany w firmach, które prowadzą specyficzny rodzaj płatności czy transakcji, a także, gdy przedsiębiorca prowadzi księgi rachunkowe lub podatkową księgę przychodów i rozchodów. Continue reading “Krok 4. Założenie rachunku bankowego i wyrobienie pieczątki firmowej” »
Krok 5. Zgłoszenie przedsiębiorcy i jego pracowników do zakładu ubezpieczeń społecznych (ZUS)
Zgłoszenie przedsiębiorcy i jego pracowników do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczy osób podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym oraz płatnika składek na Fundusz Pracy. Zgłoszenia należy dokonać w terminie 7 dni od momentu rozpoczęcia działalności bądź zatrudnienia pracownika i musi być ono własnoręcznie podpisane przez osobę zgłaszaną. Niezbędne dokumenty do zgłoszenia to: zaświadczenie o wpisie do CEIDG oraz Regon. Continue reading “Krok 5. Zgłoszenie przedsiębiorcy i jego pracowników do zakładu ubezpieczeń społecznych (ZUS)” »
Krok 6. Zawiadomienie Państwowej Inspekcji Pracy o zatrudnieniu pracowników
Kodeks pracy wymaga od przedsiębiorcy zawiadomienia właściwego inspektora pracy o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności, a także o liczbie zatrudnionych pracowników itp., co powinno nastąpić w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności. Przedsiębiorca ma również obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy i Gwarantowany Fundusz Świadczeń Pracowniczych. Continue reading “Krok 6. Zawiadomienie Państwowej Inspekcji Pracy o zatrudnieniu pracowników” »